De grootste guus van… Martijn Assen
Naast hein telt ons team nóg 35 gedragsveranderaars. Hier stellen we ze aan je voor, met hun grootste guus. Deze keer: communicatiepartner Martijn, die zijn guzen nog weleens over het hoofd ziet. Zelfs als de vonken ervan afvliegen.
Nou Martijn, wat is je grootste guus?
“Dat vind ik een lastige. Ik weet dat er tientallen guzen zijn, misschien wel honderden. En ik ben me ervan bewust dat iedereen er last van heeft, ook ik natuurlijk. En toch denk ik ‘in het moment’ weleens: ik let zó goed op, dat ze er eigenlijk niet meer zijn. Oftewel: ik-héb-helemaal-geen-last-van-guzen.”
Kun je dat eens concreet maken?
“Neem bouwen en klussen, iets wat ik in mijn vrije tijd graag doe. Ik heb keurig een veiligheidsbril en veiligheidsschoenen in huis, maar toch gebruik ik ze soms niet. Ik bereid me dan zó goed voor en ben dan zó ‘guus-bewust’ – vind ik zelf dan – dat ik besluit: kan-wel-even.”
“Eigenlijk hou ik mezelf dubbel voor de gek”
Twee guzen dus…
“Klopt. Eigenlijk hou ik mezelf dus dubbel voor de gek. Best gek, want ik ken de guzen na al die jaren door en door. Zo zie je maar hoe complex gedrag is. En hoe ervaring je in de weg kan zitten.”
Heb je daar ook in je werk last van?
“Daar is het misschien meer de ik-heb-dat-al-zo-vaak-gedaan-guus. Ik loop namelijk al heel wat jaren mee in het communicatievak. Daardoor wil ik nog weleens te snel aannames doen, stappen overslaan of denken dat ik een klus van zes uur best in vier uur gedaan krijg. En het stomme is: juist dankzij die ervaring komt het ook bijna altijd goed. Maar niet altijd… Gelukkig heb ik collega’s die dit van me weten en me bij de les houden, haha.”

Je bent ‘communicatiepartner’ van hein. Wat houdt dat in?
“Ik ben mede-eigenaar van NLVK, een bureau voor tja… de meeste mensen noemen het ‘reclamebureau’. We zijn met name sterk in het vertalen van strategie naar een visuele identiteit, marketingcommunicaties, huisstijldragers, interne communicatie of campagnes.”
Dat is een mond vol...
“Klopt. Als Twent hou ik ook helemaal niet van zulke jargonwoorden. Ik zeg het graag zo: we geven een gezicht aan bedrijven, merken, producten en projecten, en brengen die op een ‘echte’ manier onder de aandacht. Voor hein doen we dat nu een jaar of acht.”
“Ik kan uren luisteren naar iemand die uitlegt hoe een tunnel wordt gebouwd”
Wat is je rol bij hein?
“Ik schuif vaak aan om met het hein-team nieuwe concepten te ontwikkelen en ideeën uit te werken, zowel voor hein zelf als voor klanten van hein. Dat kunnen communicatiecampagnes zijn, maar ook bijvoorbeeld IT-toepassingen. Mooi werk, want we bewandelen bij hein nooit de eenvoudige weg. En er zit altijd een diepere gedachte achter, mét een hein-knipoog bovendien.”
Tot slot: wat doe je als je niet werkt of klust?
“Ik vind alles wat met techniek te maken heeft mooi. Ik vogel graag dingen zelf uit, maar ik kan ook uren luisteren naar iemand die uitlegt hoe een tunnel wordt gebouwd.”
Maar wat doet dat graanzakje dan op je bureau?
“Haha, ik ga ook graag tennissen, volleyballen, padellen, jeu-de-boulen, graanzakgooien… noem het maar op. Dat doe ik met mijn zoons en vriendin, of met mijn ‘cafévrienden’. Dat is een groep vrienden die bloedfanatiek zijn in alles wat ze doen, maar tegelijkertijd het leven niet al te serieus nemen. Net als ik.”
Functie
Communicatiepartner bij hein
Mede-eigenaar van NLVK
Studie
Vormgeving en communicatie
Als ik niet in de communicatie zat…
“Dan was ik misschien wel architect geworden. Creativiteit én techniek: prachtig vak lijkt me dat.”