Scherpere inzichten, betere keuzes.
‘Die veiligheidsdag werd goed ontvangen. Maar “eenmalig hein”, daar heb je niet zoveel aan, was de conclusie. Aan de andere kant, om dit nou groots aan te pakken, daar was wel wat aarzeling over. Ook doordat hein in die tijd nog heel nieuw was.’
Fortuyn: ‘De enige referentie was Linde Gas. Dat was voor ons toen wel heel belangrijk. Linde en Siemens kijken altijd goed naar elkaar. Als de een iets heeft gedaan en het beviel, dan zegt dat de ander wel wat.’
Van Bree: ‘Dus we kozen ervoor, en dan ook meteen groot. Vanuit mijn afdeling hebben we de echte start op de werkvloer intensief gevolgd, dus allerlei sessies bijgewoond.
Toen viel op dat er meteen dingen ter sprake kwamen die we nooit eerder hoorden. Dat was uniek. Je ziet dan echt iets gebeuren op afdelingen. Ze worden heel open, krijgen daardoor scherpere inzichten en maken betere en bewuste keuzes.’
Nu komt de top in beeld. Daar begrijpt men uit de rapportages inmiddels al lang wat hein zo’n beetje behelst. Is het nog wel nodig dat die ook zelf door de hein-molen gaan?
Bijna in koor: ‘Absoluut. Iedereen volgt dit programma, van laag tot hoog.’ Van Bree: ‘Maar het zal in de top natuurlijk een eigen karakter krijgen. Op alle niveaus heb je andere dilemma’s. We zullen het in de top misschien nog wel steviger aanpakken. Want gedrag speelt in directie en management nog een veel grotere rol. Leidinggevenden hebben de sleutel in handen tot gedrag in de hele organisatie. En daarmee ook tot veiligheid.’
Fortuyn: ‘Je kunt deze vraag ook bekijken vanuit ons wereldwijde Zero Harm Culture @ Siemens programma (waar we hein nauw op laten aansluiten). Belangrijkste uitgangspunt daarvan is: ‘Geen compromissen op het gebied van veiligheid’. Dus ook niet als de klant dat vraagt. Weet daarbij dat wij, als Siemens Nederland, ook permanent in het buitenland actief zijn. Veel ook in Azië, dus in culturen waar “nee” zeggen heel anders valt dan hier.’
De lijn moet zich gesteund weten.
‘Daar staat, misschien op een afgelegen plaats, een hele ploeg mensen te wachten totdat jij van Siemens eindelijk een probleem oplost waardoor zij verder kunnen. Elke dag langer stilstand kost veel geld. Maar je hebt meer dan twaalf uur gevlogen. Jetlag. Het laatste stuk met vermoeiend lokaal transport. Het is heel warm. Dan meteen aan het werk gaan, is niet veilig. Dus wat je dan vanuit oogpunt van veiligheid tegen die mensen moet zeggen, is: “Ik ga eerst slapen”. Reken maar dat dat niet overal goed valt. Maar veiligheid is daar zeker zo belangrijk. En wie moet jou dan vooral ondersteunen, wanneer je, tegen de druk in, gaat voor veiligheid? Dat is je leidinggevende. En natuurlijk moet die zich ook gesteund weten.
Alleen al om die reden moet juist de top over gedrag praten. Veel gedragsprogramma’s richten zich alleen op de werkvloer. Maar de situatie en het krachtenveld waarin iemand op de werkvloer terechtkomt, is een direct resultaat van keuzes in de lijn boven de medewerker. Een gedragsprogramma moet je dus niet beperken tot de werkvloer. En dat vergt een aanpak die zeker ook goed past bij hoger management. hein heeft dat in zich. Dat is wel uniek.’