“Heel de keten zou de hein-taal moeten spreken”

Een paar jaar geleden bracht Saskia Voortman de hein-beweging op gang bij een dochterbedrijf van Strukton. Inmiddels omarmen steeds meer Strukton-onderdelen hein. Wat Saskia betreft zou heel de keten de hein-taal moeten spreken. Toch is haar belangrijkste tip: begin klein.

“Wie eenmaal kennis heeft gemaakt met hein, staat bijna vanzelf stil bij dilemma’s rond veiligheid”, steekt Saskia van wal. “Stap je bijvoorbeeld over rommel heen of ruim je die meteen op om struikelgevaar te voorkomen? Of nog ingrijpender: durf je het werk bij een gevaarlijke situatie wel of niet stil te leggen? Ik durf te zeggen dat we dankzij hein steeds vaker de veilige keuze maken.”

Drie lessen
Het is duidelijk: Saskia Voortman is fan van hein. En ook de Strukton-medewerkers die met hein werken, lopen er over het algemeen mee weg. Zelfs auditors bevestigen geregeld dat hein de aanspreekcultuur flink heeft bevorderd.

Maar dat succes is niet uit de lucht komen vallen. Sterker nog: aanvankelijk kwam de hein-beweging bij Strukton wat moeizaam op gang. Daarom deelt Saskia drie lessen uit haar hein-reis.

Saskia Voortman is veiligheidskundige bij Strukton Wegen & Beton, dat landelijk actief is in civiele infrastructuurprojecten. Ze begon haar carrière bij een Strukton-dochter die in 2019 opging in de landelijke organisatie. Saskia bracht de hein-beweging daar op gang met haar toenmalige directeur, die hein ook weer meenam naar zijn volgende werkomgeving.

Les 1: begin klein

Saskia’s hein-reis begon toen ze aan een grote klus in de Eemshaven werkte. Hier stelde opdrachtgever Siemens hein simpelweg verplicht.

“Ik was meteen enthousiast, net als de rest van ons team. We zagen hoe handig het is als iedereen binnen een project – van opdrachtgever tot en met onderaannemer – de hein-taal spreekt. Eén woord is dan voor iedereen genoeg om scherp te zijn op veiligheid.”

Als een olievlek

Na het succes op kleine schaal had Saskia de ambitie om heel Strukton kennis te laten maken met het programma. Het begin was veelbelovend, maar toen ze met zwangerschapsverlof ging, viel het een beetje stil…

“Dat was best even een teleurstelling. Gelukkig zag ik óók dat hein nog enorm leefde bij de groep die er wel mee verder was gegaan. Achteraf is dat misschien wel de belangrijkste les die ik geleerd heb: begin klein. Ga aan de slag met een kleine groep mensen die enthousiast zijn en snappen dat veiligheid meer is dan een certificaat. Bouw met hen aan de eerste successen, dan gaat hein zich ‘vanzelf’ als een olievlek verspreiden."


Project A2/N2, Eindhoven. (Foto: Paul Poels.)

Les 2: maak het van de mensen zelf

Als tweede succesfactor noemt Saskia communicatie. En dan bedoelt ze niet: even wat posters ophangen en klaar-is-kees. Maar: hein permanent onder de aandacht houden met gerichte communicatiecampagnes.

“En dan zoveel mogelijk met de medewerkers zelf in de hoofdrol!”, gaat de veiligheidskundige verder. “Natuurlijk is het belangrijk dat de directie zijn steun laat zien, maar medewerkers worden pas écht enthousiast als ze zien dat hun directe collega’s dat zijn. Daarom spelen zij bijna altijd de hoofdrol in onze communicatie. De ene keer met hun persoonlijke cartoon op de posters, de andere keer met een interview in het bedrijfsblad.”

Van ons allemaal
Verveelt dat dan nooit? Wat valt er immers nog te vertellen als iedereen met hein heeft kennisgemaakt?

“Nee, het verveelt nooit. En er zijn ook nog steeds nieuwe mensen die kennismaken met hein. Wat helpt, is dat onze afdeling Communicatie vanaf het begin nauw betrokken is geweest. Bovendien wordt het hein-programma voortdurend doorontwikkeld. Daardoor zijn er altijd weer nieuwe trainingen, campagnes, creatieve invalshoeken en verrassende middelen te bedenken. Altijd weer met de medewerker in de hoofdrol, waardoor hein steeds meer ‘van ons allemaal' wordt.”


Project Terheijdensweg, Breda.

Les 3: maak het van heel de keten

Bij het Siemens-project in de Eemshaven zag Saskia hoe goed het werkt als álle betrokkenen op een project de hein-taal spreken. Dat streeft ze ook na voor de Strukton-projecten.

“Het moet niet ophouden bij onze medewerkers. Zij werken immers samen met ‘bouwpartners’, zoals we onze onderaannemers noemen. Daarom hebben we ook communicatiemiddelen ontwikkeld om hen mee te nemen. Ze kunnen daardoor prima aansluiten bij de toolboxen waarin hein centraal staat. Eén project, één veiligheidstaal.”

Heel de keten
Zo blijft Saskia de hein-beweging binnen Strukton voortstuwen. Want ze nog niet klaar en ze is het ook nog lang niet beu. Enerzijds omdat het “nooit verveelt” en “ontzettend leuk” blijft, anderzijds omdat ze een overtuiging heeft.

“Uiteindelijk zou heel de keten de hein-taal moeten spreken. Want één taal voor iedereen – van opdrachtgever tot en met bouwpartners – dat is natuurlijk het veiligst. Daar blijf ik heel graag nog lang mijn bijdrage aan leveren.”

Strukton is een toonaangevende dienstverlener op het gebied van duurzame infrastructuur, met een focus op groen transport en elektrificatie. Er werken ruim 4.000 medewerkers bij het bedrijf, dat vooral actief is in Nederland, België, Denemarken, Italië en Zweden. In 2022 had Strukton een jaaromzet van 1,3 miljard euro.

Andere klantverhalen
"Meer feedback, minder hokjescultuur"

‘De uitkomsten zijn boven verwachting,’ zegt Erik Blom. ‘Het gaat bijvoorbeeld veel dieper dan we dachten. Het maakt de drempel om elkaar op te zoeken veel lager. Door hein gaan we beter gebruik maken van elkaar. Dat is een belangrijke stap vooruit.’

Lees het volledige interview
"Ze zagen dat ze er iets mee konden"

"Veiligheid zit hier in de genen. Hoe moet je ervaren mensen op de jaarlijkse veiligheidsdag dan nog verrassen? En vooral: iets bieden, wat ze in de dagelijkse praktijk gaan toepassen?" Voor die vraag stond Veiligheidsplatform Schiphol. ‘Toen zijn we met “hein” gaan praten. Ook al had ik er nooit van gehoord.’

Lees het volledige interview
"Bij Linde Gas Benelux is hein een begrip"

"Hein is hier gepresenteerd als methode om veilig gedrag te bevorderen. Wij hebben dat wel als rode draad genomen, maar tegelijkertijd verbreed naar 'open met elkaar communiceren'. Medewerkers gaven namelijk in ons tevredenheidsonderzoek aan dat we op dat punt konden verbeteren."

Lees het volledige interview
Naar alle verhalen