"Bij Linde Gas Benelux is hein een begrip"

"Hein is hier gepresenteerd als methode om veilig gedrag te bevorderen. Wij hebben dat wel als rode draad genomen, maar tegelijkertijd verbreed naar 'open met elkaar communiceren'. Medewerkers gaven namelijk in ons tevredenheidsonderzoek aan dat we op dat punt konden verbeteren."

Algemeen directeur Don Huberts is blij met de komst van hein. “Je hoeft hein maar te noemen en iedereen weet meteen wat je bedoelt.”

‘We zijn opener geworden. Mensen spreken elkaar aan op dingen die beter kunnen. Dat is precies wat we met hein wilden bereiken’, aldus Don Huberts, Algemeen directeur Linde Gas Benelux ten tijde van hein.

"hein naar wens aanpassen is mogelijk, en Jules Heijneman was daar flexibel in. Alle medewerkers in de Benelux hebben meegedaan, inclusief een aantal contractors; bij elkaar zo’n 850 mensen. De ontwikkeling die we hier met elkaar in gang hebben gezet, is natuurlijk niet zomaar ineens klaar."

"Ik zie bijvoorbeeld dat open communiceren nog niet altijd gewaardeerd wordt. En wat doe je dan? Gewoon nog een keer proberen! Misschien met betere argumenten, of op een andere manier. Dat is in hein aan de orde geweest en ook op dat punt gaan we vooruit. En waar mensen er even niet aan denken… Je hoeft hein maar te noemen en iedereen weet meteen wat je bedoelt. Ik ben benieuwd naar het volgende medewerkerstevredenheidsonderzoek.​"

Ir. Don Huberts
Algemeen directeur Benelux, Frankrijk, Spanje, Portugal, Algerije en Tunesië bij Linde Gas, een marktleider in medische en industriële gassen, plus bijbehorende producten en diensten. Richtte in 1999 Shell Hydrogen (waterstof) op en leidde deze wereldwijde divisie vier jaar lang. Studeerde in Delft scheikundige technologie. Ging direct daarna (1980) naar Shell.

Andere klantverhalen
"Meer feedback, minder hokjescultuur"

‘De uitkomsten zijn boven verwachting,’ zegt Erik Blom. ‘Het gaat bijvoorbeeld veel dieper dan we dachten. Het maakt de drempel om elkaar op te zoeken veel lager. Door hein gaan we beter gebruik maken van elkaar. Dat is een belangrijke stap vooruit.’

Lees het volledige interview
"Winnen met betrokken medewerkers"

"Wat we nodig hadden, is meer betrokkenheid bij elkaar en bij de onderneming als geheel," vertelt Roel Vollebregt. "Een open aanspreekcultuur, en daarin word je ook zelf aangesproken. Met hein zet je echt iets in beweging."

Lees het volledige interview
"Ze zagen dat ze er iets mee konden"

"Veiligheid zit hier in de genen. Hoe moet je ervaren mensen op de jaarlijkse veiligheidsdag dan nog verrassen? En vooral: iets bieden, wat ze in de dagelijkse praktijk gaan toepassen?" Voor die vraag stond Veiligheidsplatform Schiphol. ‘Toen zijn we met “hein” gaan praten. Ook al had ik er nooit van gehoord.’

Lees het volledige interview
Naar alle verhalen
Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren. Wil je meer weten?