Door Jurjen de Jong
‘Hein is hier gepresenteerd als methode om veilig gedrag te bevorderen. Wij hebben dat wel als rode draad genomen, maar tegelijkertijd verbreed naar “open met elkaar communiceren”. Medewerkers gaven namelijk in ons tevredenheidsonderzoek aan dat we op dat punt konden verbeteren.
Hein naar wens aanpassen is mogelijk, en Jules Heijneman was daar flexibel in. Alle medewerkers in de Benelux hebben meegedaan, inclusief een aantal contractors; bij elkaar zo’n 850 mensen. De ontwikkeling die we hier met elkaar in gang hebben gezet, is natuurlijk niet zomaar ineens klaar. Ik zie bijvoorbeeld dat open communiceren nog niet altijd gewaardeerd wordt. En wat doe je dan? Gewoon nog een keer proberen! Misschien met betere argumenten, of op een andere manier. Dat is in hein aan de orde geweest en ook op dat punt gaan we vooruit. En waar mensen er even niet aan denken… Je hoeft hein maar te noemen en iedereen weet meteen wat je bedoelt. Ik ben benieuwd naar het volgende medewerkerstevredenheidsonderzoek.